CHATT: I feel so black right now

Angela-Davis-Chicago-Jessica-LaShawn

Judith: På senaste tiden har jag tänkt mycket på det där med relativa privilegier (det finns säkert en bättre term för det, men w/ever, vi kör på detta for now): vilka som kan klättra inom en rörelse på bekostnad av vem. Jag tänker på det rätt mycket i relation till antirasism och klass – att den rasifierade medelklassen kan ta plats och tränga ut rasifierad arbetarklass för att få större inflytande. Men jag tänker också på det när det gäller olika typer av rasifiering, och särskilt när det (miss selfish) gäller svarta inom den antirasistiska rörelsen. Att vi som grupp lätt hamnar i underläge i relation till personer som ligger närmare vitheten, eller rasifieras på andra sätt.

Detta tar sig uttryck på olika sätt: dels genom antiblack/afrofobiska uttryck, men också genom ett osynliggörande av det specifika inom hur just vi rasifieras. Fattar du hur jag menar?

Valerie: Förlåt, var bara tvungen att lyssna på denna för att komma i stämning

Men ehm, JA! Alltså tänker på det hela tiden? Eller har i alla fall gjort det på sistone. En sakta ilska och frustration som byggt upp sig, sådär som tordyvlar eller dyngbaggar eller whatevs som rullar en stor hög med bajs som sakta (snabbt!) blir större. Bajset är antiblackness. Känner mig som Galadriel; I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.

Det är så himla mycket “skumt” *ler försöker framstå som en neutral, öppen och nyfiken skribent* som pågar? Så många icke-svarta rasifierade som pratar som om de vore det? Liksom, buhu buhu, ditt liv är säkert jobbigt, du möter rasism etc, men du är INTE svart. Sorry, men det är dom inte. Ändå pratar, agerar dem som om de vore det?

tumblr_mstvqwyufo1qbknk8o2_500

Dels hur man pratar om, såsom ett issue berörde en när det tydligt är en fråga om handlar om SVARTA. Men också detta; osynliggörandet. Ser det hela tiden. Svarta issues blir plötsligt “rasifierade” issues, när de obviously inte är det. Och det i sig är antiblack; det osynliggör skillnaderna mellan “rasifierade” och utplånar också icke-svarta rasifierades delaktighet i afrofobi. Vem tjänar på detta? Ja, inte mitt svarta arsle i alla fall.

Judith: Exakt! Det gör ingenting för att attackera det precist anti-svarta/afrofobiska – istället är det som att man anammar den vita blicken på rasifierade kroppar, går med på att vi är en enda, homogen grupp med exakt likadana problem/svårigheter.
tumblr_mmvomfel1X1r0ftodo1_500

Och de som tjänar på det är 1. dels den vita publiken, som gärna pratar om “hur rasifierade bemöts”, samt 2. icke-svarta rasifierade, som slipper bemöta sin egen afrofobi och konfrontera den.

Det intressanta med detta är ju att jag aldrig, exempelvis, skulle missta orientalistiska rasistiska diskurser för mitt förtryck eller förtryck mot svarta. Jag skulle inte applicera det på mig själv eller mina upplevelser – istället skulle ju det viktiga där vara dels solidaritet med de som bemöter den typen av rasism, kritik av vithetsnormen, men också lite insikt i att jag också är påverkad av eller kan delta i den typ av rasism. Men när det gäller svarta kroppar är det som om vi är någon “generell” bild av “all rasism”. Saker vi bemöter – primitivism, hypersexualisering, det “farliga” och exotiska, håret, våra kroppar, allt det – blir det alla möter. Därför behöver ingen heller fundera kring om de bidrar till afrofobi eller förtryck av svarta och svarta upplevelser.

Kanske är det värsta lyxen, egentligen – att det finns så mycket skrivet av exempelvis afroamerikanska aktivister och antirasister att även icke-svarta kan använda det. Att vi har tillgång till värsta lockande kunskapsbasen lr något. Men problemet blir ju när det okritiskt används utan en blick på sig själv som deltagandes i exakt samma anti-blackness som kritiseras?

Valerie: Hold up, waaaait *Meek Mill voice* Du måste förtydliga där i början. För de pratar aldrig alltid om “rasifierade som en”, dom gör det ENBART när de själva tjänar på det. För dessa har aldrig några problem att prata om den specifika rasism de möter som east asians eller MENA-looking ppl eller vad det nu kan vara. Då är de on point! Därför det blir så tydligt att detta inte är något *oskyldigt* även om det kanske inte sker överlagt och beräknande. Men det gör ju sällan rasism.

Jag märker det så mycket i vilka som kommer till tals, när det gäller rasism, och vad de lägger fokus på. Liksom, många av dem, även om de inte själva tycker det, är practically white passing. Eller iofs, har bott i Belgien länge, så kanske snarare Belgebanan-passing. Men detta skulle jag aldrig kunna säga? Varför? Jo, för att det är typ “en förolämpning”. Varför är det en förolämpning!?! Det är ett tecken på att man har förutsättningarna för ett göttigt liv!?

Det här påverkar hur man drabbas av rasism. Det påverkar också hur man kommer driva frågor om rasism, i alla fall om man gör det med utgångspunkt i sig själv. Vilket typ alla dessa gör? Aldrig en rad om var de själva befinner sig, hur högt upp de egentligen är; hur de många gånger kan välja, eller styra själva hur de ska läsas; att många kan passera som typ fransoser. Istället får man läsa en text som är black power, bara det att man tagit bort det svarta. Plötsligt handlar medborgarrättsrörelsen om “rasifierades rättigheter”. Plötsligt är specifika beskrivningar om hur den svarta kroppen lästs och setts genom historien berättelsen om hur “rasifierade” kroppar lästs.

black-bush

Det är inte att säga att de, dvs rel. ljushylta eller white passing rasifierade inte drabbas av rasism, men det är att säga att folk måste skaffa sig lite perspektiv. Jag är lightskinned, men LIGHTSKINNED BLACK, inte lightskinned MENA/asian/whoteva. Vilket betyder att jag är långt ner i rashierarkin, men bland svarta är jag jääääävligt högt upp. Detta är något jag försöker jobba med, dvs erkänna att det finns en hierarki (rasism, colorism) som jag tjänar på! Och att mina levnadsvillkor inte är samma som mina mörkare systrar och bröder, och vissa issues är inte mina. Det betyder inte att jag alltid lyckas, dock. Men jag blir lack av att se icke-svarta, ljusa personer helt ignorera detta!?!?

Judith: Hahaha, din Meek Mill voice funkade! Tänker till nu och erkänner: nej, du har rätt, det sker när man själv tjänar på det. Och det handlar mycket om att slippa erkänna att man samtidigt kan vara förtryckt och förtryckande, att man kan tjäna på att ta och appropriera vissa människors berättelser för att ge en själv en viss status. Det blir skevt i en antirasistisk rörelse, eftersom det tystar. Och det blir skevt i relation till svarta kroppar, eftersom det är så vi är vana vid att behandlas: en mörk skugga som anas i bakgrunden, i historien.

tumblr_lzcuhneLxj1qzb7vjo1_400

Valerie: Men en sak jag tänkte på. Hur omöjligt det är att föra sådana här diskussioner bland icke-svarta rasifierade. När jag tar upp issues rörande svarta möts jag alltid av antingen approprierande eller iskall tystnad. Jag vet inte hur man ska göra? Typ, i Rasskolan utgick jag ifrån svarta. Vissa saker där är *universal* för rasifierade. Men afro? ONLY BLACK PPL. Ändå såg jag icke-svarta skriva och sprida den texten o ba “såhär är det verkligen, skönt att någon sätter ord på det jag känner” BA NÄÄÄ!?!?! Liksom, man skriver tydligt i en text: För SVARTA yadayada” och andra icke-svarta rasifierade läser det och raderar “svarta” ifrån texten o ba “såhär är det för oss alla”? Förlåt börja tänka på det och nu är jag så arg igen!!!!

828228

Men en annan grej. Afrofobirapporten. Sådan ögonöppnare. Vilka läste den? Vilka som inte var svarta läste den? Vilka icke-svarta rasifierade läste den, spred den, tyckte den var viktig? Förlåt men att vara svart är typ som att va en jävla ent. Hobbits o trollkarlar kommer o ba “delta i vårt krig, välj vår sida, backa upp oss” men vilka backar oss?

Judith: ALLTSÅ. En ent. Jag dör av skratt kombinerat med irritation pga ja, det stämmer till HUNDRA. Det är omöjligt att lyfta antiblackness bland icke-svarta, eftersom “vi” ska enas mot den vita makten, which, yeah. Men är inte poängen med rasism och strukturell rasism att vi alla är en del av det? Precis som vi alla är en del av patriarkatet och kan agera sexistiskt/reproducera sexism kan icke-svarta reproducera en afrofobi som till en viss del går ut på att radera svarta kroppar och berättelser.

Och jag blir pissed off när ens allies inte ens reagerar på det? Att de väljer att inte se det?
k2lrig

Att man inte tar ansvar för att konsekvenserna av ens beteende är riktiga, materiella (dels vilka frågor som lyfts, men också vilka röster som får höras, vilka issues som blir antirasistiska issues, typ Afrofobirapporten). Sedan detta med att lajva svart som är… minst sagt problematiskt. Med det menar jag, som du skrev ovan, the black power minus the black. Alla ska citera Angela Davis och Audre Lorde och the Black Panthers och man ba: jo, men alltså du skulle inte ens få hänga med dem? Sedan lyfter man själv inte överhuvudtaget afrosvenskar i sin egen aktivism. Man lyfter inte rasmaktsordningen som ett problem. Man problematiserar inte sin syn på svarta personer.

dukie

OBS: med det menar jag inte att Audre Lorde och Angela Davis och the Black Panthers inte får brukas av icke-svarta – bara att det är så typiskt att använda dem som en radikal, svart fernissa över lager på lager av unexamined privilege.

Men hur tänker du kring rasmaktsordningen? Jag tänker: ingen rasifierad person i ett majority-white samhälle tjänar på rasism, men man kan tjäna på/stiga i status genom att reproducera rasism mot grupper som historiskt sett förknippas med vissa egenskaper.

Valerie: Men det där är en tanke om att vi alla skulla vara lika. Jag vägrar gå med på det. (asså ja, egentligen är vi alla lika homosapiens one love bla bla bla). Men den här att vi rasifierade skulle vara “samma”. Jag pallar inte med den mer. Ja, här i Sverige, klassas vi alla som inte är den konstruerade termen “vit” som invandrare eller blattar. Det delar vi. Men that’s it. Förlåt men tyyyyyp var man än åker på jorden, är hatet mot svarta människor gemensamt. Svarta är typ alltid lägst ner. Oavsett om man befinner sig i Sydamerika, i Nordamerika, i Asien, i Europa. Hell, även i Afrika (även om det fungerar på ett annat sätt). Detta sker oberoende om det är några som i svensk kontext skulle klassas som “vita” involved. Därför kan jag inte köpa det här med rasismen som en enda stor kaka vi alla drabbas av. Jovisst, men om det är en kaka är vi olika ingredienser i den. Det går utmärkt att ta bort en, typ nötter ifrån en cookie. Då slipper en grupp undan, men problemet för de andra består. En kaka fortsätter vara en kaka även fast den inte har läckra macadamianötter i sig, men för nötterna som i detta fall får vara random folk som rasifieras blir ju läget ett helt annat.

Okej flummigt men det jag vill säga är att vi inte sitter ihop, att makstrukturer och rasism kan fortsätta eller finnas oberoende en viss grupps inblandning. Men liksom, vilka som rasifieras är hela tiden en förhandlingsfråga, det är ju inget fast.

Därför tycker jag det blir skevt att se det som att vissa icke-svarta typ sparkar “nedåt” åt de som har det lite sämre (läs svarta) ungefär som att vi till syvendes och sist sitter i samma båt. Det gör vi inte! Fuck that!
70259b75672a0a9d1f54915e88a76c6e.300x169x57Vi kanske alla är ute på djupt vatten, men vi delar knappast båt! Icke-svarta drabbas inte ett jävla skit av afrofobi, det förstör inte deras liv eller ens påverkar det på något sätt. I sådana fall till det bättre; “Vi är dåliga men vi är inte som dom” på samma sätt som islamofobi inte har någon påverkan på mitt? Den kan fortgå oberoende vad som händer med svarta icke-muslimers status.

Judith: Kan jag bara säga att jag älskar dina metaforer?!
Men ja, alltså: rasism är rasism, men vi drabbas inte av samma rasistiska diskurser, och därför är vi inte heller i samma båt, typ?  Håller med om det (om ja har fattat rätt), men samtidigt tror jag att många icke-svarta distanserar sig från svarthet för att närma sig vithet. Eller vill ha samma position i relation till svarthet som vita personer, för att man “tar” den vita statusen/maktpositionen då.

På samma sätt kan man inom den antirasistiska rörelsen närma sig/låna svarthet och svarta uttryck (Angela Davis, etc), när man vill vara mer “radikal” (tänker att vi symboliserar det “extrema”).
tumblr_lmyjs2LFm11qdhxyeo1_500
Tänker på det du sade, Valerie, om icke-svarta med lockigt hår som delade din text om afro och vad det gör med den svarta konversationen om afro och förtryck. Har typ sett uttrycket “hårmaktsordning” flyta omkring på twitter och tycker att det är helt cocoloco?
tumblr_mfcp8rhbGb1s14diso1_500

Samtalet om hår startades av svarta kvinnor, och då specifikt om issues som har att göra med natural hair — att man inte kan få jobb med sitt natural hair, att man måste fixa det, att man inte kan gå ut med det, att man skäms för det — det handlar om ras och om svarthet. Sedan kanske det finns frågor om ras och hår som berör andra rasifierade kvinnor också – men det är inte det samtalet!?

Valerie: Förlåt, men black ppl can’t have shit. Och asså hårmaktsordningen, slap me silly…. Det där är antiblackness, pure and simply. Det finns ingen hårmaktsordning, lockigt hår är inte by default sämre än rakt. Där handlar det ju om vem som har det, snarare. Det man hatar är ju inte håret i sig, utan den som bär det. Men detta är att kapa problematiken kring afro, och att fördunkla den och späda ut den så att den plötsligt ska handla om alla “som inte har rakt hår”.

tumblr_mujou4sVsH1qdejcbo1_500

Det där är samma logik som mixade ibland kan föra samtalet på; problemet är inte att man vill prata om sina specifika erfarenheter, typ mellanförskap buhu blablabla, utan att man hijackar befintliga samtal och osynliggör maktskillnaderna som finns och som man faktiskt tjänar på! Colorism-samtal är ett bra exempel för att förtydliga; Javisst, vi kan diskutera hur man som lightskinned möter sexism o exotiserande, men inte på bekostnad av hur colorism främst, och otvivelaktligen mest negativt drabbar de som är darkskinned, och hur jag som lightskinned tjänar på detta.

Det icke-svarta rasifierade har svårt att förstå, är att de i relation till svarta intar samma position som vita till rasifierade. Du sa det, men tål att sägas igen. Och de följer exakt samma mönster som vita gör när det kommer till rasifierade; appropriering, exotisering, förminskande, osynliggörande och utestängning. Paul Mooney is still right;

tumblr_m6kftcsedP1qb4rewo1_500

En kommentar på “CHATT: I feel so black right now

  1. TACK TACK TACK har ni orkat läsa igenom kommentarerna på @svartkvinna….. Folk pratar seriöst om deras rosa hår när bilden handlar om händer i ett afro. Helt sjukt. FETT INLÄGG!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!