Chatt: White Out West

Camila
Nu är jag klar för idag med mänskor
Valerie
varför? (är iofs klar för livet med människor)
Camila 
haha, syftade mest på att man måste socialisera hela dagarna även post-wow
men också den generella känslan av att folk är dumma
021
slåss för sin rätt att tycka saker utan att inse att de har makt eller privilegier eller BÅDA eller bara skriker N-ordet i örat på en för att det är gött att rappa med när en svart person rappar det ordet
okej var bara på way out west en dag, fick uppenbarligen en överdos
Valerie
det är sällan jag fattar bra beslut angående mitt liv, men att inte åka till wow måste ändå varit ett sådant! men ni som var där, vad hände? berätta ALLT
var det Way out White?
Mireya
ja det var beyond det. Way White West.
Judith
Det var White Out White
Mireya
tänk Almedalen fast med mer streetig stil
 
Judith
Bländades av vitheten + alla bindis (obs: endast på vita hipsters).
Mireya
istället för skjortor loafers märkliga kavajer å prydliga sommarblusar
var folk dressade som om dom närsom skulle kunna bli stoppade till en sådan ”vad har du på dig-bild”
Camila
det var det iofs förra året också, men jag tror jag reagerade mest på att alla tog sig större friheter den här gången. att jag skrev det där tipset på nöjesguiden om att man kan skippa bindis och att folk då ser det som en hint om att jag kan TIPSA ALLA om vad de ska ha på sig?
Judith
Sedan är ju WoW brandad som en ”medveten festival”, köttfri, hipp…
Valerie
och vad innebär ”medveten” i detta fall?
Mireya
asså
det är en del av deras varumärke liksom
Judith
det betyder typ: massa människor som röstar på F! o MP äter vegansk kebab till tonerna av linda pira
Mireya
folk som handlar ekologisk mjölk, rättvisemärkt kaffe, vars föräldrar kanske hade ett fadderbarn som dom hade satt ett foto av på kylskåpet
som tycker det är fel med rasism men ba umgås med vita
Camila
som gärna vill gå på hiphopspelningarna pga creddigt att kunna säga att man såg nåt men kanske egentligen inte bryr sig alls
Mireya
som på allvar applåderade när Revolution Poetry ägde på scenen och snackade vithetsnormer å rasism å man ba… men asså dom menar ju dig…
Camila
JA GUD DET GJORDE ONT I KROPPEN
Valerie
ÅH NEJ!!! Detta är verkligen min mardröm
trodde Almedalen var min mardröm men finns tydligen utrymme för mer hemskheter i sommarsverige
Bk1rwr-CYAACfef
Mireya
som gärna konsumerar kultur musik etc av rasifierade men upprörs när dessa människor inte har mage att leverera det på rätt sätt
Judith
JA, exakt!!
Camila
ja men vi vet ju typ alla vilka vi menar
Judith
alltså jag älskade revolution poetry, det var den bästa biten på festivalen – de bara *ägde* hela sammanhanget
kände som om jag kunde gå rakare då, ta mer plats
men det är just d med: det är NI som är problemet.
Mireya
det är människor som hånglar och härlighetsdansar till håkan hellström vars enda rasifierade vän är medelklass och as-assimilerad
vi kan göra världens lista av detta och läsa upp som en lång plågsam dikt
Camila
ja, de var de enda som kritiserade rummet. typ sa ”jag är ingen kista habesh gäri” fast stor stod bredvid
Valerie
japp
men liksom
jag känner mig som att jag tar crazy pills

eller nej, som att alla andra gör det – först läste jag helt sjuka moraliserande trådar förra veckan när Snoop spela på liseberg, och nu detta med Outkast? känns som att ”Sverige” inte förtjänar hiphop

Judith
JAG VET, valerie!?
Mireya
haha
Camila
GÖTEBORG
Judith
kände typ: men okej, då struntar vi i hiphop, sweden
Camila
förtjänar inte så mkt bra hiphop om folk inte kan skärpa sig en sekund
Judith
då kollar vi ba på singer-songwriters me långa luggar o sorgsna ögon
Mireya
asså jag läste Kakans text om Outkast och blev lack
pga heya! snacka om att bara låtsas som att det blott var snubbar som höjde på ögonbrynen över folks reaktioner på Outkast
Camila
ja, men eller hur

jag smsade alla mina kompisar och ba ”vad hände eg under outkast, varför ragear twitter” INGEN AV DEM HADE REAGERAT

bra betyg på kompisar iofs
Mireya
men det är en så vanligt inom svensk vit feminism att ba låtsas som att det är snubbar som säger ngt när feminism får kritik. (Lex F!: när de fick kritik för bristande klassperspektiv. låtsas som att det bara var gubbar i skägg som var skeptiska)
Camila
har man då inte lyssnat på texterna?
Mireya
eller det är väl iofs en ganska vanlig sak överhuvudtaget inom ”debatten” att en låtsas som att det är en särkilt sorts person som har en kritik
men hursom hela hennes text va typ
snubbar ska inte säga si och så om outkast
pga osolidariskt med feminismen men man ba… det är ju en massa kvinnor och tjäjor som
tycker kritiken mot Outkast varit lite … hem.. ja 2 much
som att det bara krånglar till ens tankar så mkt
ba VA!?
äre tjäjor som inte tyckte detta va en skandal!?
och dessutom många rasifierade
folks liksom
Judith
asså jag reagerade inte heller. andre ba: ”i want some hot ladies on stage!!!” o jag o mina kompisar SKREK o ba goddamn att vi är här bak!?!?
Camila
men det första jag frågade när det kom upp, att folk hade kritik mot outkast, det var om det var rasifierade kvinnor på bild och på scen. och alla ba: ja. hur kan det inte ha varit viktigt?
Judith
ja, vilket e fett intressant – för att jag, som ironiserade på twitter om hur vita snubbar o andra ba: JAG e inte så sexistisk, som dessa SVARTA MÄN! – försvinner.
tänker att det har o göra med att tvingas göra valet, som svart kvinna
antingen är du ”kvinna” eller ”svart”
Camila
mellan att va svart ELLER kvinna?
Valerie
ja
och kvinna är alltid = vit
Judith
i kakans text är kvinnan vit – svarta kvinnor som lyfter en annan analys försvinner, så e bara snubbar kvar
Mireya
jaaaa
Judith
(obs vet ej ens om svarta kvinnor har snackat så mycket om detta, menar mig själv, hehe)
men liksom
Camila
men vad säger folk till er som har lyft en annan analys?
Judith
blir jag manssolidarisk då? eller solidarisk med en kultur (rap + hiphop) som är kodad som ”svart”

pga känner mig *mer* alienerad under nån knasig veronica maggio-konsert, som jag också ser som problematisk

(just för att det idealet som säljs in där, den vita, väna, femininiteten – är så främmande för mig, och har varit fett skadlig för mig)
Mireya
liksom detta citat från Kakans text: ”Om vi är kvinnor som upplever obehag, påminns om dels en hel struktur men också en personliga övergrepp, under en konsert, ta inte ifrån oss vår sanning.” saken är den att JAG upplever ett så starkt obehag varje gång hiphop kritiseras pga jag VET att det beror på fler saker än att folk upprörs över sexism
Judith
JA! till det båda ni skriver

Camila
jepp
Judith
exakt, mireya.
Camila
men liksom Outkast, sen såg jag Concerning Violence (ingen frågade om det var problematiskt att regissören var en vit man), sen såg jag Pusha T och gissa vilka personer som skrek n****a. orkar typ inte hur omvärlden fungerar och resonerar.
liksom finns det bara en maktstruktur? REALLY? 2014?
Valerie
nej, eller hur?? finns liksom ingen logik eller rim och reson i det hela
och jag är så jävla trött på sveriges rassiga syn på hiphop
its 3 much
Judith
får också en stark känsla av att många som gick iväg från outkast är människor som, pga nån pk-impuls, kände att de MÅSTE va där och konsumera ”svart kultur” – de har insett att de inte kommer undan med o bara lyssna på vita band
men egentligen vill de att all rap ska va som typ Cleo
Camila
ja och sen blir de förvirrade när folk börjar gå, ba ja jag borde också gå PÅ SALONG
Mireya
men även att folk är så jävla blinda för dom egna gnälliga vita killarna som gnällsjunger om att kvinnor är väsen och änglar och typ madonnor
ba ja
det blir alltid lite knas när snubbs ska sjunga om kvinnor
Camila
ja fast typ QOTSA visade ju också kvinnokroppar… folk är så inkonsekventa
Judith
ja, alltså Pusha T?! blev nästan nedtrampad av helt crazy vita killar som ba brölade ut n-ordet in ma face
man bara, wow, vad ni har längtat!
Camila
HAHA JA, som att de liksom lindat in ordet i en tabubelagd slöja som äntligen kan få dras undan
Judith
men det är också som ja sade till dig, valerie: att jag ej tror att vita kvinnor inser vad det innebär o va vit, att det innebär att ingå i ett förtryckarsystem som är lika omfattande som patriarkatet
de tror liksom att ”kvinno-identiteten” går först nummer ett prio för alla
att svartheten kan skalas av
Valerie
Sverige är så extremt med detta, alla lavjar svarta, alla tjejer springer runt med asfula *cornrows* av sitt linblonda hår o står o twerkar på scenen med bara andra vita på sina all white hip hop parties o då är det okej. Det är okej med nån jävla pajasgrupp som ska göra ”jämställd” rnb pga ”all hiphop o rnb är så himla sexistisk” enligt dem o så står de o poserar halvnakna o säger att de har ”soft kvinnosyn”. Är så trött på Sverige och alla helvita rum här där folk är pk; alla feministiska festivaler där det blir så tydligt att de är livrädda för de få svarta killar som vågat sig dit, där de blir utknuffade mot väggarna samtidigt som de vita tjejerna dansar till die antwoord (de är tydligen pk)
Judith
PREAAACH
Valerie
samtidigt går jag på en helt vanlig kommersiell klubb i Amsterdam där man måste kroppsvisiteras innan man får gå in och det är så JÄVLA GÖTT
ja, vi alla dansar till ”these hoes aint loyal” men jag fick mer flatragg där än vad jag nånsin fått på en klubb (queer eller straight) i Sverige
pga: typ alla på klubben är svarta
ser 1 vit som såklart ska köra ner båda händerna i mitt hår. I övrigt: BLISS
varför kunde jag känna mig 1000 ggr mer avslappnad i det rummet där det kryllade av osofta killar än vad jag nånsin gjort på en feministisk fest?
Camila
men jag har faktiskt väldigt svårt för att man måste berätta det här jämt för folk, de fattar inte förrän man förklarar
Özgür sa det, apropå folks kränkthet: att det är sjukt att Yung Lean rappar ”faggot” på samma scen som Silvana Imam stod på fem minuter tidigare, men att ingen reagerar.
men om Outkast har kvinnor på scen så är det DET VÄRSTA MAN VARIT MED OM
Judith
ALL THIS ^^
också någonting jag tänkte på: att i yung leans fall ses detta som ”performance”

han anses spela upp och spela på en viss identitet, en roll

men när det gäller outkast, eller hiphop generellt, har vita personer så svårt att se ”the performance”
Camila
fast han är också 17, och bedöms mkt hårdare än alla pop-17-åringar
förlåt, 18
Mireya
när rasifierade personer ska ta sig in i rum som dessa så måste de vara klasstvättade. de rasifierade kroppar som tar sig in har en ”medveten” estetik. rum där underklassblattarna som folk snor sin stil av, aldrig får ta sig in
dom är farliga
pga det finns ju rasifierade i dessa rum men dom är av en särskild börd eller lärt sig agera på ett visst sätt
och vi fyra är tex sådana godkända blattar
Judith
vad jag ser e ju också ett spel på svart maskulinitet och sexualitet, när jag ser på hiphop
av svarta män
men tror att vita förknippar svarta personer med det ”naturliga”
vi är oförmögna att ”spela”
Camila
och det säger ju en del om hiphop
Valerie
JA!
men det är också det Mireya säger
och så tydligt, hur white ppl törstar efter blattar, o det dem i detta fall förknippar med svarta personer, o sedan blir besvikna när de får det = de vill ha det på sitt sätt, när de säger det, som de ber om det
Camila
men det är det som irriterar mig mest av allt: hiphop är alltid en genre man skärskådar mycket mer än alla andra genrer, de kommer undan med så mycket
men också att det är så sjukt tacksamt, att har de en visual man stör sig på, så slipper man skriva en knackig recension för att man inte är påläst
har läst SÅ MÅNGA pinsamma snoop-recensioner
Valerie
ingen kritiserar Outkasts texter eller karriär? Utan ba nån töntig visual?
Judith
hehe, missade snoop-grejen heelt *nöjd*
Valerie
men jaaaa Mireya!!!!
asså tänkte på det när jag prata med en kompis om en grej
för några personer hade ba ”detta samtal skulle varit så mycket bättre om några ifrån underklassen/förorten hade varit där” (de var där, men de betedde/såg inte ut så som de förväntade sig) o han ba asså jag har skitmånga kompisar jag kan dra hit, men ingen av de som efterfråga ”ett annat perspektiv” skulle gilla vad de hade säga
allt detta får mig ba att tänka på Södergran; ”Du sökte en kvinna och fann en själ – du är besviken”
Judith
vad var det för samtal??
Valerie
samtalet var ett panelsamtal med div. pk-människor i publiken
Mireya
för vita feminister så kan det fan va så krångligt att få in även denna aspekt att vet ni: jag fakking kan njuta av hiphopens sexism pga de kropparna som hyllas är mer lika min än de kroppar som annars hyllas och lyfts fram. av två meter trådsamla blonda brudar som inte kan dansa.
Judith
mireya: JA
Valerie
M: JA!!!
Judith
och det betyder inte att jag inte kan problematisera sexism inom hiphop-genren
Camila
exakt
Judith
men d betyder att den kritiken samexisterar med en kritik av systemet i vilket d sker
ett system av vit överhöghet, av vit norm
av att kolla på en massa sorgsna vita singer/songwriters o ba: för vem e detta?
Mireya
kan det va så enkelt att dom vita feminsiterna ba är sura pga dom inte är dom snygga?!??!?! *skoja*
Camila
HEHE
vita människor när outkast inte är vad de trodde att outkast var:

Valerie Kyeyune Backström
men även en annan sak: blir så tydligt att svarta kroppar alltid läses på ett annat sätt. våra kroppar är mycket närmare sexualitet o djuriskhet

Camila Astorga Díaz
HEHE

Valerie Kyeyune Backström
en svart kropp kommer läsas som sexualiserad/objekt där en vit kropp inte görs det

Judith Kiros
exakt, valerie

Camila Astorga Díaz
men är ni inte också trötta på att förklara varför man blir trött?

Judith Kiros
det finns inget man kan göra för att va acceptabel, annat än att närma sig vitheten + dess uttryck
vithet och vit femininitet kopplas så hårt samman med kontroll
en kontrollerad sexualitet, en disciplinerad kropp
svarta kvinnors kroppar = kurviga, går inte att kontrollera, går för långt

Valerie Kyeyune Backström
det är det som också stör mig i alla såna här konversationer! känns så hopplöst för black womyns ses som objekt i så många vita killar OCH tjejers ögon att det inte spelar nån roll vad vi gör – vi är slampiga, offer, sexualiserar eller objektfierar oss

Judith Kiros
vi kan inte ens klippa lig :(((
lugg**
så tydligt att vi, för att ses som ”okej”, måste ha på oss vintagekjolar, ha snyggt hår, spela akustisk gitarr – spela upp en bild av en vit femininitet

och vet ni, jag försökte verkligen. men det gick inte.

Valerie Kyeyune Backström
hahaha neeej, det går ej.
eller kanske går för vissa, men 2 much work

Judith Kiros
och när jag försökte frångå det mer – prata om solidariteten jag kunde känna med svarta män, exempelvis, att de ibland hade det sämre än vita kvinnor….
då fråntogs man genast ”kvinnorkortet” eller feministkortet

Valerie Kyeyune Backström
white feminism:

Judith Kiros
yup ://

Valerie Kyeyune Backström
men det är verkligen denna oförmåga att hålla flera saker i huvudet! och liksom, kul att kunna välja ETT förtryck, men för en annan är det flera saker man måste ta hänsyn till
o då har jag ju det ändå jävligt gött
men en sak jag undrar över:
vem bestämmer vad som är okej?

Mireya Echeverría Quezada
Kakan

Valerie Kyeyune Backström
eftersom det obvs inte finns någon logik över vad som är det? The Weeknd = okej musik? Juicy J = ej okej.
Outkast texter = okej. Outkast visuals = chock

Mireya Echeverría Quezada
men jag vill även prata om moralen i dessa rum som way out west är
vilken form av aktivism och godhet en kan köpa sig.
dels så tror folk att dom köper sig en närhet till rasiferade kroppar
att på samma sätt som träsmyckeskvinnor typ ställer sig vid playback indianerna på Plattan och tror dom upplever ngn genuin närhet till folk och kultur
så tror dessa psykolog, juridik, socionom, konst- litteraturvetenskapstudenter
att dom gör det när dom typ ser Ladies First och Rev Poetry!?
så står dom där med sina vita kompisar i ett vitt publikhav.
men sedan även detta med att festa på kravmärkt öl och rättvisemärkt glass
och så körs människorna som samlar burkar bort från området pga
”Way out West inte vill ha tiggare på området”
jag är väldigt intresserad av detta varumärke
som verkligen rimmar med wow besökarna
hur en konsumerar sig till en bättre värld

Judith Kiros
tror det är en del av backlashen, ärligt
att man vill konsumera till sig ”godhet”, men sedan står där på konserten o kollar på dallrande kvinnorumpor

Valerie Kyeyune Backström
kunde man köpa ett sånt där gummiarmband med ett starkt budskap? Way out West – against everything that’s bad

Judith Kiros
alltså: visst, säkert folk som blev obekväma av det på riktigt med
men att chocken kommer ifrån: varumärket svek mig
sedan, för att ”köpa sig fri”
postar man om det på facebook o alla ens vita vänner like:ar och förfäras i kommentarerna
säger åt en: det är okej, DU är en okej människa.
man kan återfå distansen till ”de andras” sexism, som man (av misstag) tvingades ta del av

Camila Astorga Díaz
haha nej, jag såg inga såna gummiarmband. men jag såg uppklädda människor som ville se ”rätt” saker.

Judith Kiros
samtidigt är ju, som du påpekar, mireya, platsen betydligt mer problematisk än *någon* visual.

Mireya Echeverría Quezada
liksom folk vill ju ha det såhär dom vill köpa det här rummet
det är den perfekta produkten för dessa människor
rasifierade tjejer ska vara girl power rappare på en ladies first-konsert
inga jävla brudar som ba dansar sexigt å klär sig 2 much
svarta snubbar ska vara veganer på en scen i crazy kläder som sjunger heya

inga jävla sexister!
och dina vänner om dom är rasiferade ska vara medvetna människor som helst inte äter kött
det är så komiskt tydligt detta en brukar säga
att som rasifierad måste du vara dubbelt så bra än dom vita svenskarna
för att få vara med och lyckas
samma gäller artister
samma gäller folk som får vara med på coola fester

Camila Astorga Díaz
men det jag stör mig på nästan mest är att det är så heligt, att man bara MÅSTE säga ifrån, att nu känner jag mig kränkt och JAG MÅSTE FÅ LOV ATT SÄGA TILL OM JAG KÄNNER MIG KRÄNKT, när hela samhället kränker människor hela tiden men man tar sig liksom rätten som vit feminist att ta det utrymmet. att det är så självklart. att man inte tar en sekund och reflekterar över hur det ser ut i världen, vilka som står högst i ALLA hierarkier.
Bqw6zjdCEAER9GB

Judith Kiros
jupp
sedan e ju andre 3000 o big boi gudar, d e ju rika artister – men svart maskulinitet, det de är en del av, är ju någonting som alla vita personer 1. skapar, 2. konsumerar, och 3. kritiserar i princip hela tiden

Camila Astorga Díaz
eller att man nämner det i förbigående liksom, ja ”visst är det så att de hör hemma i en annan kontext, men nu är det så att de kom till min stad och uppförde sig inte som jag hade tänkt att de skulle göra”

Judith Kiros
med allvarliga konsekvenser för svarta mäns livsutrymme, välmående, and so on
och det kan man ta in
samtidigt som man uttrycker sin upprördhet eller reflekterar över den
pga ja, samtidigt deltar även svarta män i en patriarkal värld och verkar i den traditionen
men det är det som är intersektionalitet, liksom?
den komplexiteten?
inte att börja varje mening med: ”jag e ju vit, och cis, och hetero, och medelklass, och inte funkisperson, men…..”

Mireya Echeverría Quezada
det är så stört att den största kritiken mot wow är Outkast
inte att det är ett sammanhang som det vid entrén i princip skulle kunna stå
”inga fattiga människor här”
underrubrik
”och helst inga jävla blattar från orten”
men visst en kan skriva en text om hur hemskt det va m Outkast i nöjesguiden och sova gött i hotellsängen och dricka en go öl.
men inte tänka på i vilket sammanhang en rör sig i där bara en viss sorts människor får röra sig i. och särskilt en viss sorts rasifierade människor.
och vad det är en förlängning av.

Camila Astorga Díaz
ni skulle varit på svartklubben där redline spelade… och Labyrint gjorde shoutouts till orten, som de brukar, i ortens favoriter. SKILLNADEN mot när de spelade på Speak Your Mind-festivalen och här, där alla ville se Linda Pira och sen gå hem, pga Linda Pira är cred. Men när Labyrint spelade hade typ alla gått…

Speak Your Mind var i Angered i år och i Biskop förra året. viss skillnad i publik plus att Labyrint är typ Sveriges största hiphopakt räknat i klick på youtube
men det är inte riktigt samma folk som går på creddiga svartklubbar som går på gratisfestivaler i orten

Mireya Echeverría Quezada
ja jag har tänkt på det
att detta med att en köper inte bara ett varumärke
utan en köper ju även ett särskilt rum med vissa människor i
tex om två veckor är det This is Alby Festivalen, det är gratis och förlagt i Alby
Labyrint, Dani M, Ison & Fille, Revolution Poetry mm ska spela
tänker att folks inte tycker det är lika åtråvärt att va där
o med folks menar jag white folks eller ba folk som inte är från orten

Valerie Kyeyune Backström
självklart!
men det handlar ju om att man vill känna sig bekväm, o se saker under ”ordnade former”
dvs för vita är det att se en svart hiphopakt bland andra vita, inte bland andra svarta där de själva är i minoritet. och för oss som ej är ifrån orten är det ju samma sak?
för man vill ha musiken, eller stilen, men inte människorna som följer med?
man kan älska en person på scen, men samma person off stage, som inte har den stjärnstatusen eller blivit legitim på det sättet skulle man spotta åt.

4 kommentarer på “Chatt: White Out West

  1. woord på så mycket, men framförallt fokuset på att konsumera sig till godhet, och desillusionen om att kunna finna genuina möten genom betryggad distans.
    när jag bodde i norsborg åkte jag ofta tunnelbana hem sent på helgkvällar och ibland stötte jag på dessa wow-människor, satt o lyssnade på kompisgäng som varit på trädgården, och som nu var på väg till sitt pk-veganska-radikalfeministiska-queer-kollektiv i bredäng. (”frukten är så billig, det är jättebra i förorten!”) de ser alla ut att ha klivit rakt ut ur en filippa k-lookbook och pratar om att patriarkala strukturer typ (jo faktiskt)
    en tiggare med utländsk härkomst kommer fram och ber dom om en krona. samtliga vänder kinden, ingen kollar på honom, de låtsas att han inte existerar, tills han fortsätter att gå vidare i vagnen.
    !!!!!!!!!!!
    är inte detta helt absurt? hur kan man leva på konsumerad självgodhet om att vara en ”korrekt” och smart funtad person när man på samma gång inte ens ERKÄNNER andra människors EXISTENS? villkoret för att vara värd en blick är att man säger ordet ”intersektionalitet”, eller? vad har jag missat?
    jag skäms! detta är unga (nåväl, i 30-års åldern) ”medvetna” människor,– hur har de kunnat fastna under en sten?

  2. asså jag fattar verkligen nu. innan tänkte jag typ jaha klart folk kan bli upprörda men nu ba ????????????????????????????????????????????????????????? ser alla dessa pretto skinny svala acne/annat valfritt svalt tygstycke-bärande personer som ba USCH FY vad HEMSKT sexistiska dom är. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZNARK assåååå. o samtidigt går dom o dansar ironiskt till juicy j på nån jävla klubb o ba *myzer* med sina exakt likadana kompisar. ååååååååååååååååh blir så trött på folk. o vet ni vad jag e fett trött på????? alla *antirasister* som har noll % rasifierade kompisar. alla är från fucking småland och shamear alla som äter kött.

    mvh sur bitter trött

  3. Jag brukar läsa det ni skriver. Personligen tycker jag att ni har jävligt många bra poänger.
    Men varför detta ständiga förakt för människor som inte är som er? För vita människor, som inte kan dansa eller har fult hår? Också extra jävla mycket LOL på ert medelklassförakt när en inte allt för orimlig gissning är att ni typ allihopa har högskolepoäng? Får inte heller jättemycket känslan av att någon av er är den underbetalda undersköterskan eller snabbköpskassörskan. Vad vet ni om att bo hela sitt liv i förorten, jobba för en skitlön så att det värker i kroppen och känna er obekväma någon annanstans för ni talar på bruten svenska?
    Kan det inte vara så enkelt att många människor som är vita faktiskt också tycker att det är ett problem att alla i deras bekantskapskrets ser likadan ut? Det är väl rätt lätt att räkna ut att det är en konsekvens av segregation och rasism i samhället? Istället för att hålla människor personligt ansvariga för att dem inte har ”tillräckligt” många rasifierade vänner kanske man borde se över vilka möjligheter det finns för människor att mötas? Eller så kan man sitta och gnälla över att vita människor lyssnar på hiphop bara för att det skulle vara cool, det är vilket som.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!