Den goda viljan

av Yasmin Hussein

The Beloved ('The Bride') 1865-6 by Dante Gabriel Rossetti 1828-1882

”När jag skriver om erfarenheter utifrån kvinnor som skiljer sig från mig oroar jag mig alltid för att lägga beslag på något/vara ute efter beröm. Men alternativet är att inte skriva alls om någon vars erfarenheter skiljer sig ifrån mina, vilket är nonsens”

Laurie Penny, feminist och skribent för bland annat den vänsterpolitiska tidskriften New Statesman, beskrev häromdagen via sitt twitterkonto svårigheterna med att skriva om erfarenheter och perspektiv hon inte har eller genomlevt. Hon hade mottagit kritik gällande sin artikel om hår, ”Why patriarchy fears the scissors: for women, short hair is a political statement, som handlade om att hon bland annat beskrev hårtyper som tillhör andra grupper och vilka problem de likt henne möter. Läsarnas reaktioner och hennes respons på kritiken belyser problematiken det kan finnas med att beskriva ”de andras perspektiv”.

Vad handlar egentligen problemet om? Får inte Laurie Penny skriva om hårtyper hon inte har? Ilskan handlar inte om att skribenter beskriver perspektiv de inte har, ilskan handlar om att dessa perspektiv alltid måste filtreras genom en vit person. Alltid. Det handlar om bilder kring andra grupper som skrivits så många gånger av vita skribenter att de blivit till stereotyper. När representationen ser ut som den gör i vissa rum är sannolikheten liten för att vissa frågor överhuvudtaget lyfts fram och när de väl gör det anpassas ämnet efter referenser som den privilegierade gruppen anser passande.

För mig personligen blir det oftast extra tydligt när grupper från mitt hemland Somalia står i centrum. Det är redan allmänt känt att invandrargrupper i olika rapporteringar tillskrivs problem och återkommande stereotyper, somalier är inte ett undantag.  Hösten 2012 reagerade Martin Aagård från Aftonbladets kultursida på att Dagens Nyheter i en debattartikel lät Jimmie Åkesson beskriva somalier som analfabeter. Något som fick Per Brinkemo, projektledare för Somalilands förening i Malmö, att replikera eftersom han ansåg att Aagård inte förstod den verklighet som folkgruppen faktiskt lever i Sverige. Hela den debatten behandlades ett år senare av programmet Uppdrag Granskning. De som fick komma till tals i den debatten om somalier var främst vita män.

Varför är detta exempel från Aftonbladets kultursida relevant i en diskussion om beskrivningar av andra gruppers erfarenheter? För att det är ett extremt exempel på hur det ser ut när vita tar sig rätten att uttala sig i frågor som rör icke-vita och dessutom positionerar sig som om de hade tolkningsföreträde. Diskussionen på Aftonbladets kultursida om somalier var från början en replikväxling och det kan därför anses naturligt att det såg ut som det gjorde men det hindrar inte bilden från att vara problematisk. Vem är det som har makten att förmedla en sanning om vissa erfarenheter? Daniel José Older skriver om frågan för sajten Buzzfeed i artikeln ”12 Fundamentals Of Writing “The Other” (And The Self)”. Older menar att vi oftare bör ställa frågorna, ”Varför känner du att det faller på dig att skriva någon annans historia? Varför har du rätten att inta någon annans röst? Och ska du göra detta?”

Självfallet bör vi inte automatiskt avstå från att skriva om andras erfarenheter – det handlar snarare om att vi alla bör vara medvetna om vilka röster som kommer till tals och på vems bekostnad. Laurie Penny skriver exempelvis kort (väldigt kort) om hårtyper vars bärare sällan offentligt får kommentera just sitt hår. Reaktionen från läsarna till artikeln i New Statesman visar på en trötthet kring att dessa specifika erfarenheter sällan uttalas och när det väl sker är det via någon som inte ens vet hur det är. Det Laurie Penny och flera bör göra då, istället för att irritera sig på reaktionen, är att ibland våga lämna företräde och lyfta fram de som har erfarenheterna.

image

Yasmin Hussein läser praktisk filosofi och till en pol.kand. examen vid Uppsala universitet, men hennes stora engagemang hittas i studentrörelsen, via Socialdemokratiska studentförbundet men också som tidigare vice ordförande för Uppsala studentkår.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!