Jag hatar konstruktionen av mig

av Amanj Aziz

ht_Srinagar_Kashmir_1948_blog

Ingen grupp i Sverige – må det vara utifrån uppfattade fack som etnicitet, ras, kultur, nation eller religion – har idag i lika stor utsträckning både systematisk och systemisk våld riktad mot sig som den muslimska gruppen. Det sker redan från grundskolan och ju äldre man blir ser systemet till att inkorporera de muslimska kropparna in i ett självhat och självförnekelse där man som muslim tvingas rättfärdiga, legitimera och förklara sin existens för alla omkring. Man skäms för sina muslimska syskon, man hatar sina likar, man uttrycker en frustration över att andra muslimer inte är ”riktiga” muslimer och försöker hela tiden ”påminna” sina muslimska syskon att bete sig någorlunda ordentligt så att ”icke-muslimer inte får fel bild av islam”.

Man håller uppe dörrar för andra, ”för att ge rätt bild av islam”, man hjälper hemlösa, ”för att ge rätt bild av islam”, osv. Jakten på majoritetssamhällets bekräftelse är tragisk.

Mindervärdeskomplex.

Muslimska barn uppfostras från grundskolan till att ha ett dubbelmedvetande, där de tvingas se på sig själva utifrån den vita majoritetens ögon och deras värderingar. Barnen tvingas vara en person utanför hemmet, och en annan innanför hemmets väggar. Barnens hemmiljö diskuteras med misstänksamhet och organisationer i förorterna sätts upp för ”bekämpa” segregationen, ”bekämpa” radikaliseringen, ”främja” demokratiska värderingar och sist även modifiera de muslimska barnen till spioner som tjallar om vilka destruktiva kulturyttringar som tar sig an hemma. Får du ha pojkvän? Flickvän? Lägger sig dina föräldrar i ditt sexliv?

Konstruktion: Muslimer har en inneboende fallenhet till och böjelse för ondska och osunda värderingar.

”Varför fastar du? Du behöver inte fasta”, som läraren sa, agerandes den civiliserade teologen i kontrast mot hemmets barbari. ”Du är bara barnet än”.
Organisationer med fokus på hedersproblematik etablerar sig, och har den där Onkel Tom-blicken där muslimerna a priori är kriminella som måste korrigeras. De stoppar ungdomar i skolan och på gatan, tar de till enskilda rum och ställer frågor om deras privatliv, deras hem och deras bekantskapskrets.

Hela samhället verkar i symbios för detta. Hela samhället upplevs som en korrigeringsbyrå i syfte av att ”fixa” de ”problem” som finns i ”muslimska familjer”.

Ingen annan grupp diskuteras idag på det korrektiva sättet så som den muslimska gruppen – att något är fel med gruppen i helhet, och att de som lyckas ta sig ut från järngreppet av gruppens makt är endast undantag. Ingen annan grupp kommer att i år inför valet att diskuteras så som den muslimska gruppen – säkerhetspolitik, invandringspolitik, integrationspolitik, skolpolitik, utrikespolitik… Om än subtilt.

Ingen annan grupp har så stor polisövervakning. Poliser i Gudstjänstlokaler. Buggningar. Smygfoton. Kommunikationsövervakning. Eller ta Säpos metod att hindra muslimer att få jobb för att de känner någon som KAN begå brott. Allt för det primära syftet att kontrollera och dominera muslimer, och påminna om att de ska hållas i schack. Säpo ringer och knackar snällt på dörren gång på gång för att du ska bli informatör och berätta vad som händer i moskéerna. ”Notera varje form av extremism”.

Hur många mammor i Sverige är inte rädda på nätterna när hissen, som hörs genom väggen, går upp och ner flera gånger? Kommer insatsstyrkan nu? Du behöver inte heller ha gjort något. Som muslim är risken stor att du grips, åtalas och/eller döms, utan att någon ifrågasätter det. Ingen rök utan eld är dock en fiktion.

Hur många unga vuxna muslimska män har mammor som bönfaller dem att raka skägget, för att ”svenskar” kan ta illa upp? För att polisen kan trakassera dem? För att samhället kan bli rädda?

Hur många unga vuxna muslimska kvinnor har pappor som ses med misstänksamhet och som dumdristiga och barbariska av alla samhällets institutioner, till den grad att hon skäms för att ses med honom?

Hur många tjejer med slöja – oavsett form – förväntas orka med alla glåpord och exotiferiande blickar på bussen, spårvagnen eller i skolan?

Hur många muslimska tjejer utan slöja tvingas förklara varför hon inte gör som ”de andra muslimerna”?

Hur många muslimer anser det vara pinsamt att yttra ”Assalamu Aleikum” till sina vänner i offentligheten, för att de vet att folk kommer titta snett?

Jag hatar konstruktionen av mig. Jag hatar den kropp som jag tvingats in i.

 
amanjazizunnamed

 

 

 

 

Amanj Aziz är masterstudent i sociologi

4 kommentarer på “Jag hatar konstruktionen av mig

  1. Den muslimska gruppen är inte homogen, Amanj Aziz. Svarta muslimer usätts både för islamofobi och anti black racism. Muslimska kvinnor- oavsett ras (race) drabbas på andra sätt än muslimska män. Det blir missvisande att reducera och därmed osynliggöra det som svarta muslimer utsätts för till muslimhat (det gör du genom att svepande tala om den muslimska gruppen) när det finns många ‘vita’ muslimer som även föraktar svarta afrikanska muslimer. Om jag inte läste fel så utkom det dessutom en rapport i dagarna, Afrofobirapporten, som visar att svarta människor (oavsett religion, alltså afrofobiska attityder) är den mest ‘utsatta’ gruppen i samhället. Inte för att detta är någon race olympics.

    • Maryam: med ett sådant cyniskt tankesätt skulle inte ett mycket välbehövligt initiativ som Rummet ha startats. Vi (rasifierade) måste kunna få prata om våra gemensamma erfarenheter utan att vi för den sakens skull nödvändigtvis utesluter en nyansering inom den utsatta gruppen. Att Amanj Aziz talar ”svepande” om den muslimska gruppen utesluter inte att skribenten är väl medveten om de partikulära problem som finns inom den muslimska gruppen. Dock så är det nödvändigt att ibland prata om de gemensamma erfarenheterna som jag tror många – i detta fall muslimer – kan känna igen sig vid och problembeskrivningen som tas upp i denna artikel. Att vara rasifierad innebär gemensamma erfarenheter oavsett kön, religion, etnicitet. Att vara rasifierad och kvinna innebär de gemensamma erfarenheterna plus andra erfarenheter som även de måste skildras. Alla medieanalyser av ”invandrarstereotyper” i mediarapporteringar visar t.ex. att är du ”invandrarkvinna” så är du dubbelt förtryckt, både i egenskap av ditt kön men också av din religion/kultur.

      Eftersom denna plattform just är för att rasifierade ska komma till tals och vara en motvikt till den generaliserande och onyanserade bild som länge existerat i mainstream-mediegalleriet så uppmuntrar jag dig att skriva en artikel där du tar upp den interna muslimska gruppens problematik, som t.ex. afrofobiska tendenser eller misogyna beteenden.

  2. Jag tycker att du tar upp många intressanta och relevanta saker, men jag tycker även att du är helt ute och cyklar i andra sammanhang.

    Som ett offer för hederskultur kan jag inte annat än reagera mot att du skriver att organisationer som jobbar mot hederskultur frågar ut muslimska barn. Jag som varit utsatt och är idag engagerad i dessa frågor vet att verkligheten snarare är tvärtom. Det är väldigt få som reagerar och vågar ifrågasätta, samt agera, just av rädslan för att bli stämplad som rasist. Istället berövas tusentals människor sina mänskliga rättigheter, och utsätts dagligen för våld, hot och kränkningar.

    Självklart är hedersproblematiken inget exklusivt för muslimer (har själv ingen muslimsk bakgrund), och självklart ska man inte per automatik peka ut muslimska barn som offer för hedersvåld, men i vissa lägen måste man ifrågasätta och fråga barnen hur de har det hemma.

    Att man som lärare (medmänniska) reagerar över att barn fastar är inte heller märkvärdigt eller rasistiskt. Att jag anser att det är galet att barn fastar grundar sig inte i någon som helst aversion mot muslimer, precis som att jag inte är nazist för att jag anser att det är galet att judiska pojkar omskärs som bebisar. Som lärare har man ett ansvar att se till barnens bästa, och det är klokt och sunt att upplysa barn om att de inte behöver fasta. Det finns faktiskt tusentals barn i Sverige som tvingas leva enligt föräldrarnas religiösa normer, och de har all rätt att få bli upplysta om att de har rätt att slippa det.

    Hur mogen är ett barn att fatta ett genomtänkt som en fasta innebär? Hur ansvarsfull är man som förälder om man tillåter sitt barn, som behöver näring att fasta? Är det verkligen barnets bästa? Man måste få ifrågasätta utan att pekas ut som rasist/islamofob/valfri ond person!

    • Givetvis får man ifrågesätta. Men jag tycker att det gått för långt när man ifrågesätter allt med folk som inte ser ut som en själv eller har samma livsstil som en själv bara för att man tror ens eget är lite bättre. Som lärare ska man undervisa så mycket man kan om olika samhällsproblem med inte peka ut någon i klassen som ansvarig för problemet eller vara en del av problemet o låta de ställas till svars för det. Det är det ofta som händer, för att många lärare i svensk skola inte är tillräckligt pålästa eller tänker kritiskt. Man färgas av de historierna man upprepade gånger fått se o höra överallt, därför är ingen färgblind. Jag önskar att varje grupp en dag får bli representerade i varje plan av samhället på olika sätt.

      Man kan inte klandra lärarna allt för mkt heller, de påverkas också men problemet måste belysas och bekämpas.

      Sverige är nog rädda för barn som har tidiga intressen eller hobbys. Det är ”osmakligt” att barn börjar med balett vid 4års ålder (tror inte dt finns många barn i Sverige som fastar vid 4ård ålder if any men…) det är som barn tortyr. Man får inte sätta barn på ”skambord” eller på något sätt skrika eller bestraffa busiga barn. Barn ska vara barn tills de blir vuxna då de fortsätter o vara barn. Ingen får disciplineras det är bara hemskt. Ska det bli anarki i Sverige?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!