Poesins politiska kraft

av Burcu Sahin

burcu

Imorgon kväll kommer jag att stå på scen på Teater Brunnsgatan Fyra. Jag kommer att stå där som opublicerad, ung poet och läsa egenskrivet material. Rubriken för denna kväll som anordnas av den litterära tidskriften 10tal är ”Speglingar och slagfält” och rör sig kring den politiska poesin och dess potential. Bland andra som kommer att läsa finns Athena Farrokhzad, Marie Silkeberg, Ghayath Almadhoun och Johan Jönsson.

För mig är poesin alltid politisk. Det litterära rummet och skrivandet undflyr inte de samhälleliga normerna och strukturerna, utan är en del av att reproducera bilder, berättelser och människor. Litteraturen återspeglar inte bara ”verkligheten”, utan återskapar den på nytt.

Den som inte vill förhålla sig till detta förnekar det, och kan sälla sig till den stora delen av författare i Sverige som inte vill kännas vid ordet ”ansvar”.

Den politiska potentialen i poesin kan först bli verklig när det finns ett kritiskt förhållningssätt till vilka som får ta plats i litteraturen. Vilka som tillåts vara subjekt med egen vilja, vilka kroppar som får ta plats och hur. Den kan bli verklig först när de kroppar som finns bortom den neutrala vita mannens kropp kan få vara någonting annat än stereotyper, skuggor i periferin eller icke-existerande.

Det är också där poesins inte bara politiska, utan revolutionära potential finns. Genom att skriva kan vi skriva fram våra egna spegelbilder, ta makten över våra erfarenheter och berättelser. Vi kan ta över det ”vi” som alltid har formulerats utifrån andras föreställningar. Vi kan skriva oss fram till utrymmet där ”vi” kan vara någonting annat och samtalet ser annorlunda ut.

Kvällen börjar 18:30 och jag ser fram emot läsningarna och de samtal som förhoppningsvis kommer att föras kring speglingar, politik och representation i litteraturen. Jag tänker att det är viktiga frågor som gäller inte bara litteraturen, utan hur kultur skapas i stort, och att det är dags att de tas på allvar.

 

 

Inanna av Burcu Sahin

Great queen of queens. Lady of divine powers. Mistress of heaven. Lady who rides upon a beast. Most precious lady.

 

En’Heduanna, den första namngivne författaren i vår tid, prinsessa, matematiker, månprästinna, astrolog och skald från södra Mesopotamien, tillber dagligen gudinnan Inanna.

 

Kriget, kärlekens gudinna. Men också den som rör sig över gränser, för människor samman och splittrar dem, förvandlar de våldsamma till svaga och de maktlösa till starka. En vägran att fixeras. 

 

 

 

 

Inför andra, klös dina ögon för mig, klös din näsa för mig. I din ensamhet, klös dina lår för mig.

 

 

 

 

Innan Homeros, innan Hades, innan Afrodites vita lockar

 

 

Till Inannas systrar: var är handen på den gemensamma kniven som skär

 

 

 

jorden i vilken vi har begravt henne, med våra mödrars mödrar, glömt någonting de inte tillåter oss att minnas

tårarna som rinner från våra bröst ska bli till floden som sveper med sig historieskrivningen, läpparna, språket, våldet

Ingenting ska få tid att sjunka.

 

 

”When I, the goddess, was walking around in heaven, walking around on earth, when I, Inana, was walking around in heaven, walking around on earth, when I was walking around in Elam and Subir, when I was walking around in the Lulubi mountains, when I turned towards the centre of the mountains, as I, the goddess, approached the mountain it showed me no respect, as I, Inana, approached the mountain it showed me no respect, as I approached the mountain range of Ebih it showed me no respect. Since they showed me no respect, since they did not put their noses to the ground for me, since they did not rub their lips in the dust for me, I shall personally fill the soaring mountain range with my terror.”

 

Burcu Sahin går på Biskops-Arnös författarskola men spenderar mest dagarna med att titta på undervattensdokumentärer och smida stora planer med sina medsystrar.

 

En kommentar på “Poesins politiska kraft

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!