Välkommen till kröningen: 3D Na’Tee i Stockholm

I december fyllde podcasten Vad Blir det För Rap? och klubben Hammertime två respektive ett år. Detta firades med EN FET JVLA FEST (både namnet på evenemanget och en bra beskrivning av det), då rappare som Rawda, Grillat & Grändy och Jaqe tog plats på scen. Men en mer långväga gäst hette 3D Na’Tee – en rappare från New Orleans och kvällens regerande drottning. Två av era utsända från Rummet var där och diggade, och hade turen att få testa sina sprillans nya intervju-skillz på denna Queen of Rap. Innan showen men efter repet skyndade vi oss in i 3D Na’Tees rum med varsitt papper med frågor om kvinnliga rappare, industrin och framtiden på. Och 3D Na’Tee besvarade dem alla.

image (2)

Judith: Vi har pratat om din musik och vi älskar den verkligen. Vi fastnade på ditt Interlude i The Coronation, där du talar om dig själv och industrin, och mycket av din rap verkar handla om att kontrollera din produkt. Hur ser du på dig själv i relation till industrin?

– Ja, nyckelordet du använder är ju kontroll, och jag tror att man, när man använder det om kvinnliga rappare, automatiskt hör ”bitch”. Men jag tror starkt på att hålla kreativiteten konstant. Vad jag gör, till och med att komma hela vägen till Sverige, det handlar om att folk njuter av vad jag gör trots att jag inte har stöd från industrin. Jag vill ha kvar det så. Jag vill vara med ett bolag som verkligen tror på mig, och det handlar mer om familjekänslan än kontroll. Jag kanske är lite fånig som tror att man kan hitta någonting sådant i den galna hiphop-världen, men det handlar mer om att hålla musiken ren i detta fucked up spel. Fattar ni?

Valerie: Så det handlar kanske mer om integritet?

– Ja, det är nyckelordet.

Judith: Vi pratade förut om rappare och kvinnliga rappare, och om att det verkar vara många vita kvinnliga rappare just nu som kommer in i industrin och får fantastiska deals…

Valerie: Typ Kreayshawn, Iggy, kanske, och sen finns det du, som har en fantastisk talang, och som ändå blir förbisedd. Tror du att det finns en partiskhet där?

– Vet ni, det är mycket möjligt, men om jag fokuserade på det skulle jag bara bli en av de där bittra rapparna. Jag tar den energin, och jag försöker omvandla den till fantastiska låtar. Och det är därför – om jag gör en låt som inte handlar om att jag inte är signad, som handlar om kärlek eller whatever, då har jag ändå den där passionen och aggressionen, för jag försöker göra en låt som liksom, ”Hey! Titta på mig!” Det finns fortfarande aggression i min röst, för jag använder den och för in den i min musik.

Judith: Jag tänker på att du ibland rappar om andra kvinnliga rappare, typ Nicki.

– Jag har aldrig haft något filter! Och jag tror att, eftersom att jag är en kvinnlig artist, så sticker ett namn som Nicki Minaj ut. Medan om jag sade något om Kendrick Lamar så skulle alla tänka, ”Äh, han är en kille, han kommer inte att bry sig om det”. Men med Nicki: ”Hon kanske hör det, vi kanske kan skapa något där!” En av de största missförstånden om mig är att jag inte gillar kvinnliga rappare, eller att på grund av kvinnliga rappares historia, den bitchigheten, att det är vad jag gör. Men jag vill bara säga vad jag vill, jag vill bara säga att jag och de här andra artisterna inte är likadana. Och då menar jag inte att en fejkrumpa eller fejkbröst eller en rosa peruk är dåliga – det finns kvinnor i min hood som har fejkrumpor, fattar ni? Jag säger bara att det inte är jag, om det är vad du är ute efter så gå till någon annan. Om du vill ha något rent eller vad du nu än vill kalla mig – och jag kan kalla mig själv för några ganska bra saker! – så kom och fuck with me och min musik.

Valerie: Det finns också fler förväntningar kring kvinnliga rappare att vara på ett visst sätt, och jag känner att ert rörelseutrymme är mindre…

– Absolut! Det finns en bild av en typisk kvinnlig rappare som måste rappa om sin vagina, sina naglar, sitt hår och sin nya väska, och jag lever inte upp till det. Jag rappar såklart om de sakerna för jag är ju kvinna. Och jag älskar mina kurvor, hur jag går, hur jag talar… Men mitt liv är verkligare än så, jag kan inte bara snacka om hur många killar jag har legat med och hur stor den var. Jag tror att det kan vara varför jag ar lika många manliga som kvinnliga fans; jag gör inte musik för kvinnor, utan för världen.

Judith: Det märks. När vi pratade om din musik snackade vi om hur bra den var rent textmässigt, så rolig och smart. Okej, halva intervjun kommer att vara jag som bara: ”Vi är sådana stora fans!”

– Haha! Älskar ert hår, förresten, sorry om jag stirrar.

Judith: Finns det något annat du vill belysa, angående hur du hanterar din karriär och din musik?

– Jag är stolt över hur jag hanterar mina affärer, att jag är säker på att jag har rätt människor omkring mig, att jag inte bara är den där envisa tjejen som tror att hon är guds gåva till kvinnliga rappare. Jag ser liksom inte bara upp till kvinnliga artister, utan även människor som Oprah, riktiga affärskvinnor. Jag vill överskrida genren, och det är därför jag har stor respekt för Nicki Minaj. Hon är en affärskvinna, och jag vill ha respekt av samma anledning. Det var därför jag skapade min app – jag har en app för iPhone och Android – inte Blackberry (skrattar). Jag lägger upp min musik där, är ansvarig för min twitter och facebook, bryr mig om fansen.

Valerie: Men det är det som är så coolt, att du verkligen är in charge. Det märks både i dina texter och på din webbsida, i allt du jobbar med.

– Om jag inte tar hand om det är jag bara ytterligare en person som klagar, som säger, ”Åh, nej, jag är inte signad!” Men om jag har energin så måste jag göra det jag kan. Det är därför jag byggde min egen studio, därför jag filmar och klipper mina egna musikvideor, det är därför jag började lära mig hur man gjorde de här sakerna. Jag vill inte gnälla.

Judith: Du använder så mycket av ditt rörelseutrymme du kan.

– Jag tycker att alla stora artister måste göra det.

Valerie: Men jag måste säga att det som är så bra med The Coronation är att du kröner dig själv, som Napoleon eller något, du väntar inte på att någon annan ska göra det.

– Det måste jag! Och ni gör det med er hemsida, ni sitter inte och väntar. Sanna gör det med sin podcast, men jag är högljudd, jag sitter på en tron på framsidan av skivan… Vi är alla drottningar.

Valerie: Men jag tror dig verkligen! Många skryter, särskilt rappare, men du låter trovärdig.

– Vad bra, det var definitivt det jag försökte kommunicera med The Coronation. Med mina tidigare grejer, Guess Who’s Coming to Dinner och Heavy is the Head that Wears the Crown, så var det andra känslor jag försökte få fram. Ett av mina första projekt var bara: ”Hej, jag är här, snälla lägg märke till mig!” Nästa var: ”Har ni inte lagt märke till mig? Jag är lite arg nu”, så jag hade lite av den där aggressiviteten i rösten. Och nu ser folk mig. Då kan jag säga: ”Jag vet att ni bitches ser mig, och vare sig ni erkänner det eller inte är jag drottningen.” Med nästa projekt vill jag bara göra fantastisk musik. Och nu är jag där – jag kan göra musik som funkar i radio, på klubbar, men som fortfarande har bra texter, som fortfarande är 3D Na’Tee. Jag tar det dag för dag.

 Valerie: Har du ett datum för när det är ute?

– Ärligt, jag skulle kunna släppa det imorgon, men jag är perfektionist! Jag vill att det ska bli rätt. Och sådana här saker inspirerar mig, jag kanske går tillbaka till hotellet sedan och skriver någonting nytt.

 Judith: Vad det än blir ser vi fram emot det.

image (1)

Besök 3D Na’Tees hemsida här och lyssna på hennes freestyle hos Sway här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Du behöver inte hålla God Ton™, men kommentarer som bryter mot lagen, innehåller

  • svordomar och obscena ord
  • kommersiella budskap
  • personliga påhopp
  • pornografiska, främlingsfientliga och sexistiska yttranden
  • hot, trakasserier, skvaller och lögner

eller på annat sätt strider mot vår kommenteringspolicy kommer inte att publiceras. Rummet är en säker plats, kom ihåg att respektera detta!