Hur rankar man bättre på Google?

Om du vill förbättra din webbplats synlighet och få mer trafik är det viktigt att aktivt arbeta för att din hemsida ska ranka bättre på Google. Denna typ av arbete kallas för SEO, vilket står för sökmotoroptimering (Search Engine Optimization).

Detta är en process som ökar synligheten för din webbplats och gör den attraktivare för sökmotorer som Google, så att den rankas högre i sökresultaten. Det finns många olika faktorer som bidrar till hur väl din webbplats rankas på Google. Allt från att förbättra innehållet på din webbplats till att få fler backlinks pekandes mot din hemsida.

Förbättra innehållet på din webbplats

Att förbättra innehållet på din webbplats är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att få en bättre placering på Google. Innehållet på din webbplats måste vara av hög kvalitet, relevant och informativt för att din sajt ska ranka bra.

Du bör också se till att din webbplats regelbundet uppdateras med nytt innehåll för att hålla den fräsch och relevant. Detta kan vara i form av blogginlägg, artiklar, nyheter eller till och med bara nya sidor på din webbplats.

Få fler backlinks som pekar på din webbplats

En annan viktig faktor för att få en bättre placering på Google är att få fler backlinks som pekar på din webbplats. En backlink är helt enkelt en länk från en annan webbplats som pekar på din webbplats. Ju fler högkvalitativa webbplatser som länkar till din webbplats, desto bättre. Detta talar om för Google att din webbplats är populär och relevant och att den därför bör rankas högre upp.

Det finns flera sätt att få länkar från andra webbplatser, men ett väldigt effektivt sätt är att helt enkelt ta kontakt med de hemsidor som du vill ha länk ifrån och fråga om de skulle kunna tänka sig att länka till din hemsida. Smartsagt.se är ett exempel på ej sajt som du exempelvis skulle kunna kontakta angående detta. Hos dem kan du läsa om allt från artikel som handlar om exempelvis sommardäck till massor av andra saker.

Optimera din webbplats för mobila enheter

Allt fler använder mobila enheter som smartphones och surfplattor för att surfa på internet. Av den här anledningen prioriterar sökmotorer som Google de webbplatser som har en bra användarvänlighet på dessa enheter. Det är därför viktigt att man optimerar webbplatsen så att allt funkar och ser ut som det ska för användare som besöker via den typen av enheter.

Detta handlar då exempelvis om att webbplatsen ska vara responsiv (så att innehållet anpassas efter skärmstorleken) samt att inga stora tunga bilder, videos eller script laddas och därmed kräver mycket resurser. Se även till att texten är lätt att läsa på den mindre skärmen.